Rus petrolüne yönelik yaptırımları delmek için kullanılan gölge filo, Batılı ülkelerin sertleşen denetimleri karşısında strateji değiştiriyor. Denizcilik yapay zeka şirketi Windward AI’ın yeni analizine göre uluslararası sularda sahipsiz ve korumasız kalma riskiyle yüzleşen yüzlerce tanker, güvenli liman olarak yeniden Rusya siciline dönmeye hazırlanıyor.
Rapora göre bu kaçışın arkasındaki temel neden, Batılı güçlerin “yapısal bir değişikliğe” giderek denetimleri fiziksel müdahaleye dönüştürmesi. Son 8 haftada, sahte bayrak taşıyan veya vatansız statüsüne düşen 9 tankere ABD, İngiltere ve Fransa güçleri tarafından müdahale edildi.
Bu baskı sonucunda, Mayıs 2025’ten bu yana yaklaşık 70 gölge filo tankeri Rus bayrağına geçti. Sadece geçtiğimiz hafta Akkord, Saga ve Topaz isimli üç geminin sahte sicillerden çıkıp Rusya bayrağı çektiği tespit edildi.
Windward analistleri, Gabon, Cook Adaları ve Komorlar gibi “kolay bayrak” ülkelerinin artan uluslararası baskılar nedeniyle yaptırımlı gemileri sicilden sildiğini belirtiyor. Sicilden silinen gemiler vatansız statüsüne düşüyor.
Windward raporunda, “Sahte siciller altında ticaret yapan gemiler bayrak devleti korumasından yoksundur, bu da onları uluslararası hukuk (UNCLOS) uyarınca gemiye çıkma ve denetleme işlemlerine açık hale getirir” ifadesine yer verildi.
Mevcut durumda sahte sicillere kayıtlı 180 metreden büyük yaklaşık 120 tankerin hala Rus petrolü taşıdığı belirtiliyor. Bu gemilerin yarısının Rus devlet şirketi Sovcomflot ile bağlantılı olduğu tahmin ediliyor.
Şubat 2022 öncesinde filosunun üçte birini Rus bayrağında tutan Sovcomflot, son 10 ayda 30 tankerini geri çağırarak bu oranı yüzde 56’ya çıkardı. Moskova, gemileri kendi bayrağı altına alarak Baltık ve Akdeniz geçişlerinde gemilerine yeniden devlet koruması sağlamayı ve el koymaları zorlaştırmayı hedefliyor.