Washington ve Tahran arasında Cenevre’de sağlanan mutabakatın ardından ABD donanmasının bölgedeki ablukası sona erdi. Uydu verilerine göre, toplam 4.8 milyon varil ham petrol taşıyan üç İran tankeri rotalarına doğru ilerliyor.
ABD ve İran arasında Cenevre’de imzalanan mutabakatın ardından, Körfez bölgesinde iki aydır durma noktasına gelen enerji trafiği yeniden hareketlendi. Küresel deniz taşımacılığı verilerini inceleyen TankerTrackers platformuna göre, toplam 4.8 milyon varil İran petrolü taşıyan üç dev tanker, Washington yönetiminin uyguladığı abluka hattını geçerek açık denizlere yelken açtı. Bu kritik gelişme, Tahran’ın son iki aylık kesintinin ardından gerçekleştirdiği ilk ham petrol ihracatı olarak kayıtlara geçti.
Uydu görüntüleriyle de teyit edilen dijital takip verilerine göre, İran Ulusal Tanker Şirketi’ne (NITC) ait “Diona” ve “Hero 2” isimli gemiler 16 Haziran günü 3.8 milyon varillik yükleriyle yola çıktı. Bugün ise yine NITC tarafından işletilen ve 1 milyon varil ham petrol taşıyan üçüncü bir gemi Umman Körfezi’ndeki abluka bölgesinden başarıyla ayrıldı. Dikkat çeken bir diğer ayrıntı ise, fiili sevkiyatların iki ülke arasında sağlanan resmi mutabakat zaptından iki gün önce başlamış olması.
Bölgedeki kriz, İran’ın dünyanın en kritik enerji koridorlarından biri olan Hürmüz Boğazı’nda deniz trafiğini kısıtlamasıyla patlak vermişti. Bu hamleye karşılık veren ABD, 13 Nisan itibarıyla Basra ve Umman körfezlerinde İran bağlantılı tüm gemilere yönelik sıkı bir deniz ablukası başlatmıştı.

Gerilimi tamamen sonlandıran diplomatik adım ise geçtiğimiz günlerde atıldı. ABD Başkanı Donald Trump, Cenevre’deki mutabakat sürecinin başarıyla tamamlandığını duyurdu.
Yaptığı resmi açıklamada Hürmüz Boğazı’nın kısıtlamasız ve ücretsiz olarak uluslararası ticarete yeniden açıldığını belirten Trump, eş zamanlı olarak ABD Deniz Kuvvetleri’ne ablukanın derhal kaldırılması talimatını verdiğini ifade etti.
Benzer haberler:
ABD-İran Barış Anlaşmasında Kritik Eşik: İran’dan “Son Aşama” Açıklaması