ABD ile İran arasında İsviçre’de yürütülen barış görüşmeleri deniz ticaretine anında yansıdı. Savaşın başından bu yana en büyük çaplı sevkiyatı gerçekleştiren üç dev İran tankeri, 6 milyon varil petrolle boğazdan açıkça geçiş yaptı.
Washington ve Tahran yönetimleri arasında kalıcı bir barış anlaşması sağlamak amacıyla yürütülen diplomatik görüşmeler, küresel ticari rotalarda anında etkisini gösterdi. Taraflar arasındaki gerilimin azalmasıyla birlikte, Hürmüz Boğazı üzerinden açıkça gerçekleştirilen petrol sevkiyatları savaşın başladığı günden bu yana en yüksek seviyesine ulaştı.
Küresel deniz trafiği verilerine göre; ABD yaptırımları altındaki “Elva”, “Virgo” ve “Vigor” adlı üç dev tanker, 22 Haziran’ın ilk saatlerinde yaklaşık 6 milyon varil ham petrolle stratejik boğazdan geçiş yaptı. Söz konusu gemilerin rotasının, İran petrolünün ağırlıklı olarak Çin’e aktarıldığı Singapur açıkları olduğu belirtiliyor.

Sevkiyatlardaki bu gözle görülür artış, ABD ve İran heyetlerinin hafta sonu İsviçre’nin Bürgenstock kasabasında başlattığı teknik görüşmelerin hemen ardından geldi. Geçtiğimiz hafta sağlanan geçici anlaşmayla ateşkesin uzatılması ve denizyolu trafiğinin yeniden sivil gemilere açılması, diplomatik çevrelerce “büyük bir ilerleme” olarak nitelendiriliyor. Savaş öncesinde küresel petrol ve doğal gaz arzının yaklaşık beşte birini taşıyan bu hayati deniz koridorundaki canlanma, uluslararası enerji piyasalarına da rahat bir nefes aldırdı.
Nisan ayı ortasından bu yana uygulanan deniz ablukasının ABD tarafından kaldırılmasıyla birlikte İran; Körfez’in iç kısımlarında yer alan ana ihracat terminali Hark Adası’ndan ham petrol yüklemelerine hızla yeniden başladı. Açık denizlere çıkarılan bu yeni kargolar, Çabahar Limanı’ndan kısa süre önce gerçekleştirilen 20 milyon varillik ihracata eklendiğinde küresel arzı doğrudan etkiledi. Artan kapasitenin bir sonucu olarak, Çinli alıcılara sunulan temmuz teslimatlı İran menşeli spot kargolarda barış anlaşması öncesine kıyasla ciddi indirimler yapıldığı rapor ediliyor.
Bölgedeki genel gemi trafiğinde de sadece İran değil, diğer Körfez ülkeleri merkezli belirgin bir hareketlilik yaşanıyor. Enerji şirketleri üretim kapasitelerini artırmak amacıyla boş tankerleri hızla körfeze yönlendiriyor. Katar ile bağlantılı dört boş sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) tankeri, pazartesi günü körfeze giriş sinyali verdi.
Bu geçişlerin tamamlanması halinde, şubat ayının sonunda başlayan savaştan bu yana bir gün içinde ulaşılan en yüksek operasyon hacmine ulaşılmış olacak. Ayrıca Kuveyt yönetimi de müşterilerinden rafine petrol ürünlerini körfezin daha derin kısımlarındaki limanlardan teslim almalarını talep ediyor. Öte yandan hafta sonu yaklaşık 2,7 milyon varil Irak ve Suudi Arabistan petrolü taşıyan üç Süveyşmaks (Suezmax) tipi tankerin, güvenlik endişesiyle izleme sistemlerini kapatarak boğazı başarıyla geçtiği gözlemlendi.
Benzer Haberler:
ABD ve İran Mutabakatı: “Hürmüz Boğazı’ndan 12,5 Milyon Varil Petrol Geçti”